Jag sätter mig ALDRIG i en kajakjävel igen!



Hej på er!

Ehm...ja! Som rubriken avslöjar så har veckan varit rätt tuff! Det har regnat & blåst konstant, varit skyhöga vågor på havet & jag har inte haft några torra kläder! Det har verkligen HÄLLREGNAt & varit svinkallt! Det är inte kul att vakna varje morgon i ett fuktigt tält med en genomblöt sovsäck! ALDRIG MER!!! Maten har faktiskt inte varit något problem...vi har paddlat minst två mil per dag, så man har varit hungrig som tusan! Det måste ha varit någonslags överlevnadsinstingt som jag upplevt!

Jaja...här kommer svaren på era frågot iaf! :) Vissa frågor är lite känsliga & jag är rädd för att det kan trigga eller något..& det vill jag inte! Så läs svaren på egen risk i så fall!

1. Har du fått behandling på MHE? Nej.

2. Vilken äs har (hade) du? Anorexia

3. Hur lång är du? 172 cm

4. Vad vägde du som minst? 45 kg

5. Vad väger du nu? 57 kg

6. Vad fick dig att vilja bli frisk? Jag ville få tillbaka livet! Ett liv med anreoxia är inget "liv"! Det var dens törsta drivkraften!:

7. Hur många kcal äter om om dagen? Jag undviker gärna att prata om kcal. Jobbar för fullt med att INTE räkna dessa dumma, faktiskt betydelselösa siffror. Men en bit över 2000 kcal / dag helt klart.

8. Vad har du för framtidsplaner? Jag vill skaffa mig en bra utbildning, bli frisk "på riktigt" & leva livet!:)

9. Vad är din favoritsysselssättning? Spela gitarr, det är grejjer det!

10. Har du många kompisar? Har faktiskt väldigt många fina, underbara vänner!:) Så, ja!:

11. Vad gillar du för musik? ALLT! Men jag är väldigt insnöad på lite country! Ett hett tips! Rodney Atkins! Nickelback är också bra;)

12. Vad gör du på vardagarna (jobbar/skola)? På vardagarna sliter jag i skolan!;)

13. Vad har du för klädstil? Jag skulle nog berskriva min klädstil som bekväm & stilren! Jag tycker om kläder, verkligen! Ibland klär jag mig nog lite åt det sportiga hållet också!

 14. Var det jobbigt att gå upp i vikt? Kände du dig tjock under den tiden eller hur man skall säga? Jag ska inte sticka under stol med att viktupppgången var jobbig. Jag kände mig betydligt tjockare då än vad jag gör nu! Det är en process som man måste gå igenom & man kommer starkare ur den, jag lovar!

15. Finns det mat som ätstörningen fortfarande förbjuder dig att äta? Inte direkt "förbjuder". Men visst finns det mat som fortfarande är jobbig att äta. t.ex pizza, pommes frites, hamburgare osv. Men åt faktiskt en hamburgare på MAX på hemvägen från kajakturen igår!;) BRA UTMANING!!!!

16. När du var som sjukast, vad åt du på en dag ungefär?  Alldeles för lite!!! Frukosten åt jag kanske en tallrik gröt om det var en bra dag.. Sallad till lunch & en macka utan något till middag. SJUKT!

17. Favoritmaträtt? Lax i alla dess former! Så sjukt gott!:)

18. Tänker du mycket på mat? (Kanske svårt att förstå frågan, men menar mer om du tänker på vad du äter, att du läser innehållsförteckningar och sådant) Det är klart att tankarna finns där. Men absolut inte lika mycket som förut! Jag har kommit överrens med min behandlare att INTE läsa innehållsförteckningen, så det gör jag inte! Ger mig bara tokiga tankar!

18. Vad vill du ha för framtida yrke? Jag vill bli dietist, hälsopedagog eller sjukgymnast:)

19. Klarar du att ta tillexempel en macka till om du inte blir mätt på din "vanliga" frukost, UTAN att känna att du måste dra bort en macka från någon annan måltid under dagen? och omvänt, kan du hoppa över mellis om du inte alls är hungrig någon dag eller "tvingar" du i dig det ändå bara för att inte riskera att falla tillbaks i ÄS? Ja, jag tar en macka till om jag inte är mätt, i de allra flesta fall! Jag försöker verkligen att lita på kroppen & dess signaler, den vet ju ändå bäst! Om jag inte är hungrig till ett mellis så hoppar jag absolut inte över, kanske bara tar något mindre.

20 . Vad har du vägt som mest/minst? Som minst 45 kg, som mest 60 kg.

21. Vad är det för gymnasieprogram du går? Jag går Samhällsprogrammet med ekonomisk inriktning.

22. Vad har du för ämnen? Oj! Massa! T.ex psykologi, filosofi, geografi, internationell ekonomi, rättskunskap, företagsekonomi, idrott & hälsa, historia, religion, information & layout mm. Givetvis matte, svenska engelska också!

21. Vilket är ditt favoritämne? Svenska, helt klart!

22. Vad hade du för projektarbete? Jag & två kompisar till åkte till London & sedan tryckte vi upp en reseguide om London. Kul att göra något praktiskt för omväxling skull:)

23. Har du långa dagar?När jag går i skolan börjar jag 9.00 och slutar 16.20.

24. Hur gör du för att känna att det är "okej" att äta godis och kakor ibland? Hur hittar man den där balansen och vetskapen om att det inte gör en tjock? Träning! Det gäller att utmana sig! Annars ser man ju inte att det faktist går, att man kan äta godis & kakor då & då utan att det händer någonting!:) Man måste våga komma över den där läskiga tröskeln, att utmana sig själv! Då blir det lättare för varje gång! Prova så får du se, det funkar!:)

25. Har du tips på bra mellanmål man kan ha med sig till skolan? Macka med pålägg, frukt, nötter, bägare med yoghurt, bars, torkad frukt.

26. Vad fick du på högskoleprovet? Haha...jag hade gärnat svarat pass på den här frågan! Grejen är att jag tog itne högskoleprovet seriöst för fem öre, orkade inte. Så reslutlatet blev 0,5...hahahaha!

27. Hur ser dina betyg ut? Övervägande MVG! Kommer nog gå ut med poäng omkring 18-19.

28 .Ska du jobba i sommar, i såfall med vad? Jag ska jobba på en folkhöskola, i receptionen. Ta emot gäster osv.

29. Vad är det roligaste du vet? Det roligaste jag vet är nog att sjunga & spela gitarr, eller ta en härlig springtur i skogen!:)

30. Tycker du att du fått bra hjälp för anorexin? Jag har fått behandling via BUP. Har gått /går (sista biten nu!!!) hos en behandlare som är "expert" på ätstörningar. Så ja, jag har fått bra hjälp tycker jag!

31. Vad ska du göra i sommar? I sommar ska jag jobba, slappa, sola, resa & äta glass;)
gillar du att resa?

32. Har du ngn gång under sjukdomen eller nu haft problem med tarmen, och varit tvungen att tänka på hur du äter för att bli bättre och isf hur åt du då?
Mja...mest i början kanske! Åt för lite - när jag började äta mer blev det bättre!

33.  Kan du äta mkt fett i alla måltider utan att bli dålig fysiskt? Det beror på hur man definerar "mycket"! Jag ser hursomhelst till att få in fett i alla måltider på ett eller annat sätt. Om det blir mycket är det klart att det till en bröjan kan vara lite jobbigt, men det går över!

34. . Är du allergisk mot ngt? Ja, mot pälsdjur & pollen. Jag har ju dock en hund som ni kanske vet! Jag tål labradorer, av någon underlig anledning:)

35.  Favorithundras? LABRADOR!:)

36. Husdjur? Hehe, japp..hunden Bodo:)

37. Har du fått några fysiska men från din anorexi? Det var mest i början, att jag förlorade mensen under 2,5  år, var väldigt svag osv.

38. Vart gick/går du i behandling? Fick du matschema då som du följde/följer och hur ser det ut? Går på behandling i Mora på BUP. Japp, fick ett matschema. Följer det dock inte lika strikt nu.

Det såg ut ungefär så här!

Frukost: Gröt alt. fil med flingor, två mackor med pålägg & ett glas juice.
Mellis: Frukt
Lunch: En tallrik med MAT! (inte massa sallad alltså!) Minst en knäckemacka med smöt & ett glas mjölk.
Mellis: Macka, frukt & juice.
Middag: Samma som lunch.
Kvällsmål: Två mackor med pålägg & ett glas juice.

39. Hur länge var du sjuk innan du fick hjälp/började gå upp i vikt? Jag var sjuk i ungefär 1/2 år innan jag fick hjälp, klarade inte av det längre. Så jag fick som tur hjälp snabbt!!!

40. Favvispålägget? Avokado! Helt klart, sååå gott:)

41. Favvisfrukten? Äpple

42. Favvisgodiset? CHOKLAD!:)

43 Bäst kolhydratskällan till frukost, lunch och middag? Till frukost skulle jag säga gröt & bröd, till middag & lunch är det allt möjligt! Pasta, potatis, ris, bulgur, couscous. Mums:)

44. Hur åt du när du skulle gå upp i vikt?  Se matschema ovan.  Hade totalt röresleförbud.

45. Hur hittar du motivation till att fortsätta kämpa?
För jag vet att det är så himla värt allt slit! Jag vill leva igen!:)

46. Har du någon gång känt att du tappat livslusten? Oja, många gånger under den svåraste sjukdomstiden! Men jag är glad att jag lever:)

47.Vilken är din största dröm? Oj, klurig fråga!:) Att vara frisk & leva:)

48. Favoritfrukost? Gröt, mackor med keso & avokado & massa frukt!!:)

49. Har du många nära vänner? Jag har nog 3 väldigt, väldigt nära vänner som jag pratar om ALLT med! Annars har jag många fler, men inte lika nära.

50. Vad får dig lugn? Naturen, att vara i skogen & strosa runt & höra fåglarna kvittra:)

51. Hur mår du nu? Jag lever och mår faktiskt för det mesta väldigt bra!:)

52. Har du mycket ångest? När jag äter något jobbigt så är det klart att ångesten dyker upp. Det är också ganska relaterat till stress & om det är mycket i skolan. Då kommer ångesten mer på köpet! Men den är mycket mindre än vad den har varit!!!

53. Hur känner du inför måltider? Nu känner jag mig relativt lugn inför måltider. Om jag äter ute, eller hos någon kompis är det jobbigare, men jag får aldrig totalpanik längre.

54. Har du ångest för annat än mat, typ socialfobi eller så? Nej, jag är nog väldigt social av mig:)

55. Panikångest? Om jag vistas i trånga utrymmen!

56. Gillar du friluftsliv? Det är skoj! Om det inte ösregnar;)

56. Favoritlåt? If you´re going through hell - Rodney Atkins. Lyssna på den, texten är så bra! Den får mig att tänka på att jag ska kämpa mig ur ätstörningen!!

57. Tre godaste maträtterna? Lax, tacos & ...tacos igen!;)

58. Godaste brödet? (köpe- eller egenbakat)
Skepparhalvor! Annar sär allt hembakat gott typ;)

59. Hur ser en helt vanlig dag ut för dig, med skola, fritidsintressen och dyl.? Skola från (oftast) 9.00 - 16.20, sedan hem & plugga. Tar en promenad med hunden för att rensa hjärnan!

Sådär, hoppas ni är nöjd med svaren! Annars får ni fråga igen!;) Kul med så många frågor!:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0