Fortsättning på "jag hatar dieter"!



God kväll!

Tänkte fortsätta lite där jag slutade i inlägget i morse. Hade ju en liten cliffhanger;) Jag skrev att jag hatade bantning & dieter, att de gör oss feta & det står jag för. Tänkte förklara lite närmare vad jag menar...

Först & främst! Vi lever visserligen på 2000 - talet, men vår kropp däremot är kvar i stenåldern! På stenåldern fick man jaga mat & ibland kanske det gick ganska lång tid utan mat. För att inte svälta ihjäl och dö på en gång så är vår kropp ganska finurlig! Den tänker "oj, ingen mat, då måste jag se till att sänka ämnesomsättningen & se till att spara all den energi jag har". Sen när de väl fick mat så tänker kroppen "ja, vad bra" och lagarar överskottet som fett, för att kunna leva på tills den fick mat igen. Är ni med?

När man går på en diet eller bantar så bryter kroppen ner muskler & fett lagras
( eftersom det är det som kroppen vill ha, som energireserv), låter det bra? Kul att hålla på med? Eller? Men man går ju ner i vikt? Njae...jo, förvisso gör du det! I början är det vätska du tappar (går in på det en annan gång vad som händer om vi t.ex. plockar bort olika näringsämnen). Din diet kommer att fungera! Du kan gå på banandiet, atkins, GI, flygvärdinnedieten - you name it! MEN! För eller senare kommer det en dag när vi inte orkar att bara käka bananer, eller inte äta kolhydrater! Å vad händer då?! Jo! Du går upp i vikt, och oftast mer än vad du har gått ner!!!

Nja...när jag en vacker dag kommer att, som jag hoppas, jobba med männsikor, kanske för att t.ex. förändra deras levnadsvanor kommer jag aldrig rekommendera bantning. För ingen människa kommer orka gå på diet hela livet. Jag kommer istället rekommendera "vanlig" mat på regelbundna tider, motion, se över sömnvanor och mer därtill.

Det här är vad jag tycker, så får ni tycka det ni vill;) Jag säger bara ren vetenskapligt fakta som är bevisat;)

Puss!
Cattis, hälsopedagogen

Kommentarer
Postat av: HP-J.

:D Kunde inte ha sagt det bättre själv!! Du har helt rätt, Så skönt att höra att det finns andra som tänker så här!!

2010-03-04 @ 19:14:06
Postat av: Lollo

precis! skitbra skrivet! d e nästan så man skulle ha skrivit ut och delat ut till insnöade diet-folk :)

2010-03-04 @ 19:40:51
Postat av: therese

Hej! Jag har gått på diet ett tag eftersom jag ville bli av med några extrakilon. Dieten innebar 1500kcal/dag plus promenader, den fungerade bra men är nu nöjd med mina 65kg och vill stanna där. Min fråga är: om jag återgår till att äta 2000kcal/dag, kommer jag att gå upp igen då? har hört att man kan gå upp 1kg men att det är vätska och att det försvinner då kroppen vant sig vid det nya intaget. Vet du något om det? Tack för en intressant blogg. Hittade den på facebook :) Ha det bra. /tess

2010-03-12 @ 09:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0