Träningen blir viktigare vid stress!



God Morgon fina ni!:)

Här märkt en sak väldigt tydligt! Träningen blir om möjligt ännu viktigare vid stress! Detta är & andra sidan ganska naturligt eftersom att kroppen vid fysisk aktivitet utsöndrar endofriner som är det som det kroppsegna morfinet. Vi känner oss alltså gladare & lyckligare, mindre stressade osv.

Som ni har förstått är jag i en period där jag är väldigt stressad, vi har verkligen onaturligt (?!?!?!) mycket i skolan nu den här sista biten. Har inte hittat någon balklänning heller (i lillla Malung finns typ en mataffär & pizzeria, frisöerer osv så här kan man inte hitta klänning!!!), ska dessutom ut & paddla kajak i en hel vecka, v. 19. Hur fan ska jag hinna allt?! Dessutom är det klart att ÄS finns med, & försöker få större utrymme när jag är stressad & svag i psyket.

MEN! Det är här den fysiska aktiviteten kommer in i bilden! Även mitt i allt plugg behöver jag avsätta tid för mig själv, för att röra på mig, utsöndra endorfiner. Att ta en springtur i skogen ger lyckokänslor & lugn, rensar kroppen, både psykiskt & fysiskt. Ridningen gör mig harmonisk, eller rättare sagt hästarna gör mig harmonisk. Styrketräningen 2 ggr i veckan ger en enormt skön, trött, känsla efteråt som jag älskar att känna - jag känner mig som en ny människa! Sen har vi mina kvällspromenader med hunden, där jag bara kan gå & filosofera & låta tankarna sväva bort.

Har faktiskt märkt att träningen hjälper mig, snarare än stjälper mig som den gjorde innan, i min strävan efter att bli frisk från ÄS. När jag rör på mig blir jag lycklig, skiter fullständigt i alla jävla kalorier (det gjorde jag inte innan vill jag lova) & äter mer, för att jag vill bygga upp kroppen, vara snäll mot den, efter allt lidande jag har orsakat den! Så länge jag äter tillräckligt, utan att tappa i vikt, så är det underbart. Jag vill på ett sätt inte alls gå ner i vikt längre, jag vill bara hitta en balans - där själen & kroppen är  i balans. Där jag mår bra. Det innebär även att mata själen med den där chokladen när jag är sugen, eller äta något annat som känns jobbigt. Även att vila helt från träningen är givetvis nödvändigt för återhämtningen så att det inte orsaker överträning!

Ojoj...långt inlägg! Men kände att jag var tvungena tt skriva av mig!

Ha en fin dag - tack för att ni finns! Jag blir så glad av era kommentarer, ååå jätteglad blir jag:) Förlåt om jag har varit dålig på att kommentera era bloggar, men jag läser!!! Det är bara det att jag har så lite tid, tyvärr, för att sitta vid datorn. Men snart hoppas jag att jag får mer tid!

Nu måste jag kila - en ny, dag är i antågande!

Puss!
Cattis

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är en kämpare.. Bara så du vet :)

2009-04-22 @ 10:09:24
URL: http://www.anorexiia.devote.se
Postat av: malin

Du är så duktig tycker jag :) Håller med dig, man blir glad av att träna

2009-04-22 @ 12:21:02
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Sarah

vad jag saknar träningen!

2009-04-22 @ 21:01:26
URL: http://underbarasarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0