Här kommer svaren på era frågor!



Här kommer svaren på era frågor!:)

Vad lyssnar du på för musik?
Oj! Svår fråga! Faktum är att jag lyssnar på det mesta! Allt från Millencolin till Jason Aldean, som är Country-musik. Så ja! Otroligt blandat!:)


Hur länge har du haft ätstörningar?

Jag har haft ärstörningar i ungefär 3-4 år. Svårt att säga exakt när det började. Men det vat för ungefär två år sedan som jag nådde botten, då allt vad som värst, då jag kände att livet inte var värt att leva, just då. Det var även då jag fick diagnosen Anorexia Nervuosa.

Vad är det bästa du vet? 
Hihi, oj! Hmm..det måste vara min hund, Bodo!:) Han är underbar! :D

Går du i skolan? Vilken klass? 
Jajjemen, går sista året på samhällsprogrammet/ekonomi. 

Kan du lägga upp en bild på dig? 
Haha, det kan jag göra!;)

Jag undrar när din "vändpunkt" kom eller blev du tvingad till behandling?
 
Det var så att jag kände att allt bara gick utför. Jag rasade i vikt mer & mer, åt nästan ingenting & villle inte leva längre. Jag kände att jag inte skulle klara av det själv. Så jag sökte faktiskt hjälp, självmant. Det är jag otroligt glad för att jag gjorde! Att jag tog tag i sjukdomen, & inte lät den ligga & gro & bara växa & bli större.

Min vändpunkt kom nog när min behandlare på BUP (som är "expert "på ätstörningar) sa att om jag inte åt skulle de lägga in mig med dropp & sond på sjukhus. Jag blev skrämd av det & tror på ett sätt att det var just det jag behövde höra. Jag visste hela tiden att jag ville ur helvetet, men vägen dit har varit lång & krokig! Men det går!:)

Hur gammal är du? 
Jag är 18 år, snart 19!;)

Ge gärna tips på vad som hjälpt dig att komma dit du är idag.
Det första och viktigaste tror jag är att man måste BESTÄMMA sig. På riktigt. Att bestämma sig över att nu jäklar ska jag göra det här, för min skull, även hur tufft det kommer vara! För vet ni, det går! Å det är ingen idé att  kompensera, dra ner på maten, eller "tokmotionera" (som jag kallar det), man förlänger bara lidandet! Du måste komma till en punkt när DU har bestämt dig för att nu SKA jag blir frisk! Å sen gäller det att aldrig ge sig! Även när bakslagen kommer. Två steg fram & ett tillbaka, men sen är det "bara" på´t igen! Jag vet! Det är urjobbigt med all denna ångest & panik, men den minskar! När ni har ångest över något, så försök bara stå ut! För den kommer att minska! Om man istället sticker ut & springer en runda för att döva ångestkänslorna så biter man sig själv i svansen, & lösningen blir bara kortsiktig.
En annan sak som är viktig är att UTMANA dig själv, helst varje dag! Behöver inte vara stora saker, en liten sak varje dag! T.ex som att ha smör på mackan, äta lite choklad, inte träna eller vad man nu tycker är svårt. De är dessa svåra saker som man måste träna på!
Jag vet att ni kan!:) Fråga bara om ni undrar över något mer gällande det här, jag ska vara till all hjälp jag på något vis kan!:)

Varför tror du att du blev sjuk? 
Det har jag funderat på många, många gånger. Har egentligen inget bra svar på det. Men jag antar att det är mina högra krav på mig själv som har ett finger med i spelet. Jag har alltid velat prestera, vara bäst i allt. Så på något sätt tror jag att det var det som utlöste det. För jag har aldrig varit stor, har alltid varit lång & smal. Men sedan fick jag väl vips, några dumma tankar om att jag var tjock. Tankar, bara tankar! Dumma sådana!

Vad gör du på fritiden? 
Vilken fritid?! haha, nejdå..blir mycket med skolan..men annars gillar jag att promenara med hunden i skogen, såå härligt!:) Spelar gitarr & piano, skriver lite egna låtar & så!:) Å givetvis att umgås med vänner! Under min sjukdomstid har jag isolerat mig väldigt mycket, men nu är det mycket bättre även med den biten!:)

Vilken mat skulle du äta om du var tvungen att äta samma rätt resten av livet? 
Haha...blir nog Tacos! Det tröttnar man nog aldrig på, haha!XD

Vad vill du bli när du blir "stor"?
Haha..jadu!:) Jag vill bli hälsopedagog eller dietist.  Funderat på psykolog också. Vet att jag vill jobba med människor på något sätt!:)

Sådär, hoppas ni blev nöjda med svaren! Annars är det bara att fråga igen!:)



 


Kommentarer
Postat av: Sanna

Gick inte att kommentera på ditt senaste inlägg så kommenterar här!

Självklart ska du se det som en utmaning, en utmaning som du kommer klara galant!

Jag ska storstäda idag, kommer ta ett bra tag. Sedan blir det kanske någon öl med lite vänner i kväll, får se :)

2009-01-24 @ 11:04:38
URL: http://kryckan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0