Planering, lösningen i en stressig vardag!



Planering. Låter det tråkigt? Jobbigt kanske? Ja jo..men det är bra med planering! Att man lägger upp en plan för dagen, lite punkter om vad som ska göras, så ser man det verkligen på papper! Å sen så ser man om man har glömt av att göra det osv..man behöver inte alltid följa sin planering, nej..det skulle bli alldeles för jobbigt! Men en plan över dagen/veckan är ju alltid bra:)

Jag tycker det är bra att göra en matsedel. Jättemysigt att kika bland olika recept i kokböcker & på internet & för göra en matsedel för veckan:) Prova en massa nya, goda recept & så:) Sen så köper man hem råvarorna man behöver, så slipper man stå där med huvudet i kylskåpet på kvällen, ha total idétorka, & inte veta vad man ska laga till middag! Haha:)

Brukar ni planera? Tycker ni det är bra eller dåligt?:)

Här kommer veckans matsedel iaf, som jag har knåpat ihop:) Kan ju bli ändringar, men här är iaf mina GODA planer:)
Lunchen äter jag för övrigt i skolan, så den kan jag inte ändra på, haha:)


Matsedel vecka 4

  

  Måndag:

  

· Frukost: Gröt med skivad banan, pumpakärnor & valnötter & kokt ägg

· Lunch: Tonfiskrisotto

· Middag: Köttfärssoppa med vitkål & vita bönor

  

Tisdag:

  

· Frukost: Bärsmoothie & smörgås

· Lunch: Kycklingfilé med quinoa och dragonsås

· Middag: Bondomelett

  

Onsdag:

  

· Frukost: Grovt bröd med avokado, keso & rökt skinka + frukt

· Lunch: Fiskgratäng med potatis

· Middag: Korvrisotto


Torsdag:

  

· Frukost: Gröt med skivad banan & nötter. + kokt ägg

· Lunch: Pannkaka med keso &  sylt
· Middag: Linssoppa med grovt bröd 


Fredag:
 

· Frukost: Bärsmoothie & smörgås

· Lunch: Ris och kebab

· Middag: Tacos


Lördag:

  

· Frukost: Fruktsallad, nötter & ägg

· Lunch: Fullkornspasta med tonfisksås

· Middag: Grönsaksbulgur med fetaost & svara bönor

  

Söndag:

  

· Frukost: Grovt bröd med avokado, keso & rökt skinka

· Lunch: Quinoapanna med sojakorv

· Middag: Laxsoppa med sötpotatis & spenat

  

Sådär:) Mellanmålen planerar jag inte, för det är ju bara att ta en macka, göra sig en fruktsallad, smoothie eller så..å det brukar ofta finns hemma:)

Nej, nu ska jag lägga mig & läsa lite..i min engelskabok på 800 sidor "What came before he shot her"..som jag ska prata om på engelska till veckan. Den är lite seg...menmen!
Haha:)

Ha en fin kväll!

Puss!
Cattis


Kommentarer
Postat av: Ambika

Vilken duktig planering du har gjort och smart är det också. Lagar du all mat själv hemma eller gör dina föräldrar mycket också? Det är alltid kul att prova nya smaker och upptäcka nya favoriter. Kram :)

2009-01-18 @ 22:48:52
URL: http://dagboksminnen.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack för din helt underbara blogg.

2009-01-18 @ 23:01:25
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Lorena

Är du på behandling på mhe? Tyckte mig se nåt om det längre ner i bloggen. Ska på uppföljning där nästa vecka nu, det är ett kanonställe. Tycker du är jätteambitiös som gör en vettig planering för hur du ska äta :) Följer din blogg med stor läslust :)

2009-01-19 @ 12:16:30
URL: http://lorenagustavsson.blogspot.com
Postat av: Umma

Jag tycker det är smart att göra en veckoplanering. Ofta känns det enklare att äta då man redan bestämt i förväg VAD. Så slipper man stå där och vela fram och tillbaka när man redan är hungrig!

2009-01-19 @ 19:02:28
URL: http://umma.blogg.se/
Postat av: sanna

Jag gör alltid en veckoplanering på vad jag ska äta, framförallt billigare. Det blir mer varierad mat då och framförallt kan man veckohandla vilket gör att det blir billigare!

2009-01-22 @ 16:32:36
URL: http://kryckan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0