Äter jag för mycket fibrer?



God Morgon sötnosarna! Hoppas ni sovit gott:)

Själv vaknade jag av att det sved i magen - välkommen tillbaka magkatarren! Mindre kul...men..that´s life I guess!:S

Förresten så åkte jag& köpte godis igår kväll, bra va;) Maha! 1-0 till mig! Okej..jag tvekade i typ 1100 år & hade ångest som fan...:S Men jag klarade det ju! Jag ser verkligen sådana saker som utmanngar, & vet att det är EXAKT det som gör mig frisk!!!

Dagens Frukost!:)

* Fiberhavregrynsgröt med äppelmos & sojamjölk
* En grov macka med keso
* Ett kokt ägg
* En kopp kaffe med mjölk


Mums!:)

Har tänkt på en sak! Undrar om jag äter "för mycket" fibrer...jag är ganska hård i( och utanpå!) magen & får ont ibland. Äter ju mycket frukt, speciellt äpplen...& alltid grovt, gärna osötad bröd, oftast fazer Rågform. Sedan äter jag ju alltid fullkornsvarianter av ris & pasta. (Förutom i skolan när det ibland inte är det.). Kanske vore än idé att prova att minska mängden fullkorn & fibrer?! Fortfarande vill jag ju äta det, för att kroppen mår bra av det..men kanske minska ner på det - också ur rent utmaningssyfte! Kanske ta en ljus macka istället för rågform. Kanske inte en helvit fralla så det blir som att käka luft & man är lika hungrig en sekund senare! Men bara något..halvgrovt?!

Har ni tips på bröd så skulle jag bli superglad:)

Nu blire plugg, sen löpning i skogen & sen plugg resten av dagen!

Ha det fint så länge så hörs vi!:)

Puss!
Cattís

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hoppas du får en fin dag!

Hm, jag tror det är svårt att få i sig för mkt fibrer så att det ska få någon större inverkan, men antingen kan du ju göra som du skrev; det där med att prova med ljust bröd (dels för magen och dels för utmaning) eller så kan du göra som jag; käka ½ msk linfrön varje morgon!

2009-05-16 @ 10:36:39
URL: http://kryckan.webblogg.se/
Postat av: sara

testa baka ett eget ljust bröd :D=

2009-05-16 @ 12:53:54
URL: http://saarrraa.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag brukar få höra det själv, att jag äter för mkt fullkorn osv, jag äter bara sånt.. Jag klarar liksom inte av att äta annat om jag nu måste äta. Men om du vågar så kanske du skulle prova? Det är ju bra och dricka mkt vatten ialf om man äter mkt fullkorn och så där..

Shit vad starkt av dig att köpa godis i går. Hur kändes det? Hur gick det?

Puss

2009-05-16 @ 12:59:16
URL: http://www.anorexiia.devote.se
Postat av: Martina

Fick höra av en läkare att en av de vanligaste diagnoserna folk får som söker hjälp för magproblem är "fiberfylla";-)Man kan absolut äta för mycket fibrer, våra tarmsystem är inte gjorda för för mycket fibrer! Lagom är bäst! Prova att dra ner! För mycket fibrer kan ge förstoppning, diarre, gaser, smärtor, svårigheter att smälta maten å ta upp näringen etc.. Oftast brukar det vara bättre att satsa på de lösliga fibrerna, som finns i t.ex. havre, frukt å grönt, nötter å frön etc...å va försiktig med de olösliga såsom grovt från vete, råg och så..

2009-05-16 @ 13:31:07
Postat av: Sarah

Ja du jag tror att din mage skulle må bra av fiberminskning. Jag har tagit bort all frukt i princip, och mår mycket bättre i magen. Grovt bröd däremot KAN jag fan inte byta ut mot ljust haha! Det är för gott med riktigt grovt "barkbröd";-) Däremot har jag börjat äta vanliga cornflakes tillsammans med branflakes istället för bara branflakes. Och äter jag gröt äter jag på vanliga havregryn, inte fiberberikade.



Sen tål olika magar olika sorters fibrer olika bra. Grovt bröd funkar fint för mig, men frukt t.ex är jättejobbigt för magen. Testa dig fram och VÅGA variera:)

2009-05-16 @ 13:43:44
URL: http://underbarasarah.blogg.se/
Postat av: Rebecca

kanske något av dessa "familjebröd2 som har kommit ut på marknaden nu? Lingongrova/den ljusa variaten av lingongrova? (guldkorn eller vad den nu heter?!) Kornelle kanske?

2009-05-16 @ 19:30:10
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0